Čistá a efektívna doprava
Čistá a efektívna doprava
Doprava je po energetike druhým najväčším sektorom produkujúcim skleníkové plyny a jediným významným sektorom, kde emisie skleníkových plynov stále rastú. V Európe tvoria emisie z dopravy 20% všetkých vyprodukovaných emisií a ich množstvo patrí medzi najvyššie na svete. V mestách žije viac ako 70% obyvateľstva EÚ. Väčšina ciest začína a končí v mestách. Takmer 23% emisií z dopravy pochádza z mestskej dopravy. Európske mestá preto zohrávajú kľúčovú úlohu pri dosahovaní podstatného a trvalého znižovania emisií skleníkových plynov.
Okrem emisií skleníkových plynov je automobilová doprava taktiež zdrojom
hluku a znečistenia ovzdušia, preto rast podielu individuálnej dopravy
nie je len problémom environmentálnym ale i zdravotným. Automobilizmus
tiež negatívne ovplyvňuje verejný priestor a má tiež negatívny dopad na
psychickú pohodu peších obyvateľov miest.
Princípy
Štandardnou
odozvou na riešenie otázok rastu miest doteraz bolo rozširovanie
infraštruktúry a to najmä pre osobnú automobilovú dopravu. Tento vývoj,
ale vyvoláva začarovaný kruh: väčšia infraštruktúra stimuluje pribúdanie
automobilov, infraštruktúra sa začína byť preťažená a vyžaduje ďalší
rozvoj.
Mobilita by mala byť menej
otázkou rozvoja dopravnej infraštruktúry a viac rozvoja služieb. Musí
byť umiestnená do systémového kontextu vrátane mestského plánovania ako
celku, aby bolo možné prekonať sociálne, hospodárske, politické a
fyzické obmedzenia pohybu, spravilo ho efektívnym a pohodlným.
Ciele a podoby udržateľnej dopravy:
Znížiť emisie skleníkových plynov
Znížiť závislosť na fosílnych palivách
Znížiť úroveň hluku a znečistenia
Zvýšiť podiel hromadnej dopravy a znížiť podiel osobnej automobilovej dopravy
Zvýšiť bezpečnosť chodcov a cyklistov
Zvýšiť dosah pre rezidentov
Maximalizovať bezbárierovosť
Cyklodoprava a pešia doprava
Predstavuje
ekologicky najšetrnejšiu a ekonomicky najvhodnejšiu formu dopravy v
mestách. V oblasti cyklodopravy je cieľom vytváranie peších zón a tvorba
na seba nadväzujúcich, bezpečných cyklotrás so systémom bike-sharingu.
Cestná a dráhová hromadná doprava
Okrem
podpory pešej a cyklodopravy, je kľúčom k udržateľnej doprave tiež
podpora mestskej hromadnej dopravy, ktorá predstavuje najdôležitejšou
zložkou mobility v každom väčšom meste. Mestskej hromadná doprava by
mala byť cenovo výhodná, integrovaná s regionálnou dopravou, dostupná,
kapacitne vyhovujúca a na vozovke uprednostnená pred osobnou dopravou.
Individuálna doprava
V
rámci individuálnej motorovej dopravy je potrebné podporiť využívanie
vozidiel na alternatívny pohon, zavádzanie nízkoemisných zón a ďalšie
podporné opatrenia ako sú parkovacie politiky a sieť záchých parkovísk.
Zdroj:
Dekánek, M., Kratochvílová, T., Netri, P., Vašek P. 2018. Plán Bratislava. Mobilita – dostupné mesto. Dostupné online
Stratégia adaptácie Slovenskej republiky na nepriaznivé dôsledky zmeny klímy. 2017. Dostupné online